Vit logotyp för Sitevisiondagarna

Från ett inferno till ett effektivt Interno

För två år sedan hade Kungliga bibliotekets intranät rekordlåga omdömen hos användarna. Lyssna till deras resa mot ett nytt intranät.

Jo Barker

Kommunikatör på Kungliga biblioteket

Anders Hejll

Webbstrateg på Kungliga biblioteket.

Bristerna och utvecklingsområdena var många när ett projekt för nytt intranät startades. Resultatet blev Interno - ett helt nytt verktyg med stor användarnytta som medarbetarna tycker om att vara på. Hur gick det till? Vad var framgångsfaktorerna? Hör Jo Barker och Anders Hejll berätta om hur en sammansvetsad projektgrupp lyckades förvandla en intern skamfläck till ett omtyckt och flerfaldigt prisbelönt intranät. Det handlar bland annat om skapa engagemang, prioritera rätt och ha glimten i ögat!

Om Jo och Anders

Jo Barker är kommunikatör på Kungliga biblioteket. Där har hon haft en central roll som innehållsansvarig i arbetet med att ta fram en ny externwebb och därefter ett nytt intranät för KB – båda prisbelönta sajter. Jo brinner för meningsfull, kreativ och tydlig kommunikation med användarens behov i fokus.

Anders Hejll är webbstrateg med mångårig erfarenhet av webbutveckling med särskilt fokus på intranät. Anders får sina kickar av att hitta användarvänliga lösningar där teknik, design och innehåll bildar en effektiv och hållbar helhet. Med en bakgrund som bibliotekarie klappar webbhjärtat extra för metadata och sökbarhet, och i sidorollen som projektledare och (intern)kommunikatör har han relationsbyggande som ledstjärna för att skapa engagemang och få alla med på utvecklingståget.

Logotyp Kungliga biblioteket
Jo Barker

Kommunikatör på Kungliga biblioteket

Anders Hejll

Webbstrateg på Kungliga biblioteket.