Experten, författaren och ux-strategen Jonas Söderström börjar med att försöka göra sig en bild av hur väl det som tjänsten/produkten erbjuder motsvarar behoven hos målgruppen. Det är ju inte alltid lätt att veta utan att faktiskt fråga användarna, men man får försöka göra sig en bild av det.
Jonas brukar titta på de tre aspekterna som bygger upp ett gränssnitt: grafisk design, interaktionsdesign och informationsdesign. I informatiosndesign och i viss mån i iteraktionsdesign ingår mycket av det som idag har kommit att kallas ux-copy eller ux-text; vilket han kollar särskilt på. Är ux-copy MJÖLIG, dvs Mänsklig, hJälpsam, Ödmjuk, Lättsam?
Han tittar på om de använt bilder på ett bra och intressant sätt: både illustrerande bilder, och peagogiska bilder. Har de för många platta och allmänna bilder i första fallet (brrr, stockphotos)? Den andra kategorin brukar vara sorgligt underrepresenterad, så en tjänst som använder det får höga poäng av honom.
- Några hållpunkter han kollar extra på; exempelvis för kommuner, är det lätt att hitta tider för återvinningscentraler?
Eller ligger de onödigt långt ner i strukturen. - Sökfunktionen och träfflistor, ger de tydliga resultat? Är de hanterbara?
- I informationsstrukturen, finns det vad han kallar ”tomma genomgångssidor”?