Sitevisiondagarna logotyp, till startsidan
23 oktober klockan 08.50–09.40

ChatGPT och AI, din värsta konkurrent eller bästa kompis?

Marko Tosic återvänder till Sitevisiondagarna för att dela med sig av det senaste och största inom ChatGPT och AI. Upptäck hur ChatGPT och andra AI-vertyg kan bli dina värdefulla vänner istället för konkurrenter i morgondagens arbete.

Kongressen (våning 2) Sitevision snackar Spelas in
Marko Tosic

Grundare och utbildningsledare på ChatGPTutbildning.se

Från AI-genererad musik till deep-fakes: förstå AI:s kapacitet och påverkan

Välkommen till en fördjupad upptäcktsfärd bland AI-verktygen med fokus på hur du gör AI till din bästa kompis. Marko Tosic är en återvändande favorit från förra årets Sitevisiondagarna där han bjöd på en praktisk resa genom ChatGPT:s fantastiska möjligheter och hur du kan använda ChatGPT i ditt arbete.

I år riktar vi blickarna mot en ny, spännande och praktisk sammanställning av de senaste AI-verktygen – allt från kreativa lösningar som Midjourney och Adobe till innovativ AI som hjälper dig att skapa musik och video.

Vi fördjupar oss även i mörkare sidor av AI, såsom deep-fakes – en teknik som blir allt mer vanlig i ljuset av stora politiska händelser som det kommande USA-valet. Kan du verkligen skilja på äkta och AI-genererade bilder?

Frågor och svar från föreläsningen

Riktigt bra fråga! Avancerad promptstruktur går vi igenom på vår utbildning och det finns flera aspekter att tänka på, och mycket beror på hur komplex din fråga eller uppgift är. Ett tips är att tänka på kontext, utgå från att ChatGPT eller AI/verktyg inte vet något om det du försöker uppnå eller vad målet är med din prompt, ge så mycket information som möjligt till AI för att hjälpa den svara på din fråga eller uppgift, var övertydlig än att säga för lite.

Det är mycket möjligt och sannolikt att mer avancerade AI-modeller eller AI-verktyg kan komma att hantera, övervaka eller kontrollera mindre AI-modeller eller mindre avancerade och/eller specialiserade AI-verktyg. Att använda AI för att “bekämpa dålig AI” görs redan idag i form av algoritmer och annan mjukvara. Som med all teknik är det ett ständigt race att öka säkerheten på verktyg som släpps till allmänheten och konsumenter samtidigt som “dåliga-aktörer" kan komma att använda samma verktyg för att skada.

Detta är fortfarande relativt nytt och väldigt delat! Vissa välkomnar nya sätt att uttrycka mänsklig kreativitet, och även icke-mänsklig kreativitet. Medans andra ställer sig emot det. Som med all ny teknik som växer fram inom kultur, allt ifrån kameran, bildredigeringsprogram, TV-spel, Internet, alla de ansågs utgöra ett hot mot rådande “kultur” eller ansågs som någon form av “låg kultur”, som senare kom att bli accepterat av den breda allmänheten. Moderna TV-spel, trots sina ca 40år av existens, som idag är den största form av nöjesindustrin i världen, anses fortfarande som någon form av “lågkultur” i de flesta kretsar. Det tar oftast en tid innan nya former av teknik och sätt att uttrycka estetik, konst och kultur accepteras, dock accepteras det snabbare av barn och ungdomar. Och vissa saker kanske aldrig kommer att accepteras av den “breda massan”.

Viktig fråga! Här kan man dra liknelser med internet, i början var internet seg och inte många företag kunde dra stor nytta av internet, speciellt mindre företag då det krävde en större insats och resurser för att lära sig detta nya verktyg och vilka möjlighet internet bringade, samtidigt som det inte var många användare som hade tillgång till internet. Det kostade jättemycket att bygga ut infrastruktur för internet under många år, den satsningen gjorde stater och företag och nu i efterhand vet vi att det förändrade nästan varje sektor i samhället otroligt mycket. En liknande resa menar många att denna nya typ av AI som vi ser idag gör och kommer att göra. Det kommer fortsätta kräva stora resurser, dock ser man nyttan med avancerad AI redan idag inom medicin, vetenskap och många andra fält, och utvecklingen går mycket snabbare än det den gjorde med internets framväxt.

Bästa rekommendationen är att läsa användarvillkor för respektive AI-verktyg som du använder, eftersom villkor kan komma att ändras. För ChatGPT får du göra precis som du vill med svaren och bilderna som du genererar, du bär ansvaret för det materialet, du får använda det kommersiellt eller privat som du vill. Dock bör du följa andra lagar och regler inom upphovsrätt, till exempel att inte med AI skapa bilder eller video som föreställer Disney figurer eller Marvel figurer då det finns upphovsrätt på det materialet.

Spännande fråga! Dock är jag osäker om jag riktigt förstår frågan :) generellt sätt genom historien så påverkas etik i samband med att nya tekniker utvecklas och tar plats i samhället. Sedan om det då utvecklas till det bättre eller sämre, där finns mycket att diskutera.

Jag använde mig av AI-verktyget Runway, kostar $15 i månaden, då kan man generera ett antal videos per månad. Vill man generera många fler videos än det som ingår i priset så betalar man sedan extra utöver det.

Promptning är viktig! Dock hjälper inte promptning så mycket om den AI-modell du använder inte är bra på just verklighetstrogna bilder. Jag rekommenderar att testa Adobe Firefly för verklighetstrogna mänskliga bilder, de blir inte helt perfekta, men blir bättre för varje version de släpper! Och kanske även testa Midjourney för vissa typer av sådana bilder.

Finns mycket att säga här, jag försöker sammanfatta. Det beror på kontexten och vad det handlar om skulle jag säga. Till exempel är det en informationstext på en webbplats så ser jag ingen vits med att tala om att den är skriven av AI. Är eller liknar texten något som en person har sagt eller säger, då bör man vara tydlig med att detta är AI-genererat, eller om påståendet som AI har skrivit ej har faktagranskat då bör man tala om att påståendet/svaret/uppgiften är AI-genererat. Samma med bilder, dekorativa bilder eller bakgrundsbilder behöver man inte tala om tycker jag. Dock verklighetstrognabilder som visar din produkt, tjänst, verksamhet, en person eller som avspeglar verkligheten på något sätt, då tycker jag man bör påpeka att bilden är AI-genererad så att man inte riskerar att vilseleda. Sedan finns det olika krav på social media plattformar att tala om när man laddar upp vissa typer av AI-bilder. Finns mycket att säga här, hoppas detta svar räcker gott för nu.

Risk är trovärdighet, varumärke och kvalité. Ingen vill ta del av reklam som är tråkig, för säljig, som är av dålig kvalité, osmakligt med mera, och detta gäller vanlig reklam utan AI! Samma sak gäller för reklam som använder AI, om man använder det på rätt sätt, med bra kvalité, med humor, vara ärlig att det är AI, har goda avsikter, gör det spännande, berörande, ja då är det inga problem. Dock kommer man inte kunna gör alla konsumenter nöjda oavsett hur mycket AI eller icke-AI reklam man gör.

Jag har inga djupgående exempel på rak arm, men visst förekommer det! Detta har förkommit även innan generativ AI, så detta är inget nytt tyvärr, men det sker i större utsträckning idag då det är lättare än någonsin att skapa såkallade “deepfakes”. Samtidigt växer det fram nya lagar som bör motarbeta denna utveckling en hel del.

Svårt att sammanfatta svaret på denna viktiga och komplexa och spännande fråga. Att säkerställa att ojämlikhet ej uppstår är omöjligt i en fri demokrati. Vi kan försöka ge alla samma förutsättningar, men även då så kommer vissa utnyttja sina förutsättningar bättre än andra och investera mer tid, energi och jobb mer än andra. En möjlig förutsättning är att ge alla barn och/eller vuxna ett slags “AI-bidrag” där alla i Sverige har en slags minimumtillgång till ett visst AI-verktyg eller får AI-bidrag per månad för att skapa valfritt AI-konto med önskad AI-verktyg eller AI-leverantör. Eller att genom bidrag erbjuda AI-utbildning till alla att lära sig att använda AI-verktyg. Detta är dock ingen garanti för att alla kommer att använda AI-verktyg på samma sätt och med samma framgång. Människor har olika förutsättningar både biologiskt, tankemässigt, motivationsmässigt och miljömässigt, och därför finns ingen garanti för jämställdhet i en fri demokrati där människor utrycker sig fritt och gör fria egna val. Jag är helt med på att vi människor ej bör använda AI på ett sådant sätt så att det hotar integritet eller att det används för massövervakning, därför är det jätteviktigt att följa och förstå den AI-utveckling som sker och att se till att rösta på politiker som värnar om integritet och att stödja företag som varnar om integritet! Gör din röst hörd!

Om Marko

Marko Tosic är en entreprenördig konstnär som driver ImagineX AB som är en digitalbyrå med huvudfokus på UX/UI design, webb och grafisk form. Han har jobbat med både stora och små aktörer från offentlig sektor och privat sektor.

I februari 2023 lanserade Marko www.ChatGPTutbildning.se och blev därmed först i Sverige med att erbjuda en komplett och fullspäckad utbildning inom AI-verktyget ChatGPT. En ledande ChatGPT-utbildning med mål att lära företag och organisationer att använda ChatGPT på ett praktiskt och effektivt sätt, med synliga resultat direkt. Initiativet var ett naturligt steg i Markos djupa intresse för skapandet, kreativitet och harmonin mellan människor och teknik – och den spännande resan fortsätter i takt med den raska AI-utvecklingen som sker.

ChatGPTUtbildning.se logo
Marko Tosic

Grundare och utbildningsledare på ChatGPTutbildning.se